BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 17, 2009

MY PBSM

9 sampai 11 april aritu aku g kem PBSm tuk dptkan sijil asas PBSm .......cdgnyer kem tu wat kat homestay per ntah kat bintong...but cancel last minute couse of comunication problem..so kiterang held kem tu kat tabika kemas alor tampang....ala depan smkts tu...tak dpt masuk kolah tu...dowk depan kolah pown jadi r....kolah aku antar 6 owg.......pttnyer si pengerusi kene g..tp dah sibowk mengalahkan pm..so kiterang yg tak berjawatan ni r yg kene g..but we such a great team...aku, syazwan,fitri,fatin,ira,and syiqah...

sampai2 jer...aku dah nak lari balek...kiterang kenme kongsi 2 katil untuk 5 owg...GOD...dorm kolah aku pown tak cmni..tp biler masuk slot first aku dah mula adapt..dier ajar pasal pc and otherthing yg lbh kuan cmtu r...actually quite boring.....tlg lar cpt ajar aper yg masuk dlm test jer...aku byk lg bender len nak wat...and dream just come true...lps tu dier trus ajar 8 jenis balutan yg penting untuk exam which is
1) anduh besar
2) anduh kecil
3) anduh panjang
4) balutan luka melintang
5) balutan luka membujur
6) balutan kepala
7) balutan patah peha
8) balutan patah tulang punggung

sumer ni best sgt kalo korang nak blaja..at least kalo tak guner pown korang dah ader pengetahuan..but believe me its not that easy..its takes a ..lot of my time..tp demi test yg aku nak amik nak tak nak aku kene blaja la gak..sebb baek trainer dier sporting so tak lar tension sgt nak blaja...

tp yg paling best waktu slot last...kiterang blaja CPR..ala pernafasan mulut ke mulut tu...tp kiterang wat kat patung je lar...rupernyer susash gak...ingatkan senang.....mcm2 hal nak kene wat..
1) check respons mangsa
2) sowh owg call ambulans
3) check 3m
4) bg pernafasan mulut
5) check nadi..
6) bg tekanan dada dan pernafasan mulut sebanyak 2 kali hembus dan 30 kali tekan ....wat 4 pusingan
7) check penafasan skali lg...
8) bg 12 pernafasan mulut
9) iringkan mansa..

so what do you guys think...quite hard right..tp ni lar yg aku kene pahamkan untuk dapatkan sijil asas tu....
but seriously..there a lot more that i have to learnt about pbsm... and i really hopes that i passed the exam....if not i just wasting my 3 days 2 night there....

0 comments: